[Tisk]

Diskuze ke článku: Dokumentace expanzomatů
Autor článku: Jiří Nesvadba
Plné znění článku: Dokumentace expanzomatů
Anotace článku: Při výchozí revizi jsem od provozovatele a následně i dovozce neobdržel potřebnou dokumentaci pro prokázání "bezpečného výrobku" a bezpečného uvedení do provozu. Setkáváte se s tím také, jak to řešíte? Jediný kdo je to oprávněn řešit, je ČOI.

přidat ke článku nový příspěvek

Příspěvky v této diskuzi vyjadřují názory čtenářů. Redakce portálu TLAKinfo nemůže ovlivnit jejich obsah, ale vyhrazuje si právo je odstraňovat.
Chronologický seznam příspěvků
Re: Dokumentace a značení nádoby Štefan Hlaváč RT TZ a PZ25.10.2019 04:50
Dokumentace a značení nádoby Jiří Nesvadba 22.10.2019 15:23
Obsluha expanzomatuHlaváč Štefan RT TZ20.10.2019 06:30
Re (7): Dokumentace a značení nádobyŠtefan Hlaváč RT TZ a PZ19.10.2019 05:58
Re (7): Dokumentace a značení nádoby Jiří Nesvadba 17.10.2019 12:13
Re (6): Dokumentace a značení nádobyPetr Matěják17.10.2019 10:18
Re (5): Dokumentace a značení nádobyHlaváč Štefan RT TZ17.10.2019 08:09
Re (4): Dokumentace a značení nádobyPetr Matěják16.10.2019 14:10
Re (4): Dokumentace a značení nádobyŠtefan Hlaváč RT TZ a PZ15.10.2019 22:50
Re (3): Dokumentace a značení nádobyŠtefan Hlaváč RT TZ a PZ15.10.2019 16:32
Re (2): Dokumentace a značení nádobyPetr Matěják14.10.2019 18:58
Re: Dokumentace a značení nádoby Hlaváč Štefan RT TZ14.10.2019 08:53
Dokumentace a značení nádoby Jiří Nesvadba 14.10.2019 08:49
Re: Diskuze upresneni.Hlaváč Štefan RT TZ14.10.2019 08:05
Re (2): Diskuze upresneni.Hlaváč Štefan RT TZ14.10.2019 07:50
Re: Diskuze upresneni. Jiří Nesvadba 13.10.2019 22:36
Re (2): DoplneniPetr Matejak13.10.2019 19:35
Diskuze upresneni.Petr Matejak13.10.2019 19:32
Re (2): Expanzomat nemá na štítku rok výrobyHlaváč Štefan RT TZ13.10.2019 16:38
Re: Dokumentace expanzomatůAno12.10.2019 13:22
Dokumentace expanzomatůJiří Nesvadba 12.10.2019 01:06
Re: DoplneniŠtefan Hlaváč RT TZ a PZ09.10.2019 21:45
Re (2): Expanzomat nemá na štítku rok výrobyŠtefan Hlaváč RT TZ a PZ09.10.2019 07:27
Re: DoplneniŠtefan Hlaváč RT TZ a PZ09.10.2019 07:19
DoplneniPetr Matejak07.10.2019 18:39
Re: Expanzomat nemá na štítku rok výroby Petr Matejak07.10.2019 18:35
Expanzomat nemá na štítku rok výroby Štefan Hlaváč RT TZ a PZ07.10.2019 07:49

Příspěvky
Předmět: Dokumentace a značení nádoby
Autor: Jiří Nesvadba
Datum: 22.10.2019 15:23 odpovědět
nahoru
Pane Hlaváč,
Poslal mě dotaz, email jeden můj kolega, jestli bych mu poradil.
V žádném případě nechce ten dotaz presentovat na portále, není zvědavý na kritiku!
Tak až tam jste to touto diskuzí dopracoval. Vaše pravda je jediná pravda.
Třeba by Vás zajímalo, co na to řekne SUIP a nebo ČOI.
(pokud to bude řešit)
Třeba to zveřejním, třeba ne...
Měl byste odvahu sepsat uvedenou věc a podat podnět k prošetření na ČOIku?
Chcete poslat telefon a email?


Jiří Nesvadba

Předmět: Re: Dokumentace a značení nádoby
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 25.10.2019 04:50 odpovědět
nahoru
Revizní technik musí znát příslušné zákony, NV, vyhlášky a normy.
Pravda není moje, ale v předpisech, v případě plynu, také v TPG.
Pokud se trošku umíte orientovat v normách, tak je používejte.
Zde také hraje významnou roli POKYNY VÝROBCE. Neboli Návod na instalaci, použití, obsluhu, servis, údržbu a také odkaz na provádění revizí a zkoušek.
V případě expanzomatů je na prvém místě Návod od výrobce /dodavatele/ expanzomatu.

Kontakt na mě je na internetu.

Předmět: Dokumentace a značení nádoby
Autor: Jiří Nesvadba
Datum: 14.10.2019 08:49 odpovědět
nahoru
Netušil jsem, kam se zvrtne diskuze o špatném značení a dokumentaci výrobku.
Spíš jsem chtěl článkem podpořit revizní techniky, kteří mají podobnou zkušenost a nemají chuť a možná odvahu to někde presentovat. Ale hlavně - podělí se s námi o své zkušenosti.
Naše nepodařená diskuze kolegy revizní techniky spíše odradí se podělit o své zkušenosti s ostatními.

Předmět: Re: Dokumentace a značení nádoby
Autor: Hlaváč Štefan RT TZ
Datum: 14.10.2019 08:53 odpovědět
nahoru
...asi to nikdo nečte.

Předmět: Re (2): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Petr Matěják
Datum: 14.10.2019 18:58 odpovědět
nahoru
Počet čtení 352x.
Jen se mi zdá, že je tady jen jeden diskutující, co opakuje svoji "pravdu" dokola.
Expanzomat se provozuje dle 06 0830? Norma 69 0012 neřeší provoz tlakových nádob? Zařízení se zvýšenou mírou rizika není expanzomat a revizní technik může rozhodnout co sní dělat? Spoluatorovi (Valenta,Jirout,Matejak,Mrázek,Zmrhal, Kolomazník atd.) normy 06 0830 a 06 0310 tvrdí, že ji nezna?

Předmět: Re (3): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 15.10.2019 16:32 odpovědět
nahoru
Žasnu nad tím, že předseda ATZ nezná základní předpisy pro provoz expanzomatů.
Opět mám trpělivost opakovat:
Montážní a provozní předpisy expanzomatu výrobce ČKD Dukla, později CZ Dukla.
Použití je vymezeno normou ČSN 06 0830.
Reflex:
Montáž, provoz a přezkoušení před uvedením do provozu, pravidelné servisní kontroly, podle národních předpisů.

ČSN 06 0830
Tepelné soustavy v budovách - Zabezpečovací zařízení.

Termíny a definice
Expanzní zařízení je součást zabezpečovacího zařízení vodních tepelných soustav...atd
Zabezpečovací zařízení je úplné zařízení zajišťující bezpečnost provozu tepelné soustavy a soustavy ohřevu vody.
Pojistné zařízení je zařízení, které chrání zdroj tepla...opakuji CHRÁNÍ ZDROJ TEPLA...!!!

Omylem někdo do posledního znění normy přidal článek:
Správná funkce bezpečnostní výstroje (pojistného ventilu, tlakoměru a teploměru a pod.) musí být prověřována ve lhůtách stanovených ČSN 69 0012...atd.

Každý kdo umí číst normy ví, že je to nesmyslný článek.
Otopná soustava dle této normy nemá bezpečnostní výstroj!!!
Ale:
Zabezpečovací zařízení.

Dále k ČSN 69 0012.
Výrobce expanzomatu, např. Reflex odkazuje provádění revizí a zkoušek na tuto normu.

Myslím, že by jsi si měl přečíst článek od ing. Ouhrabky o nízkotlakých kotelnách, který vyšel v časopisu ATZ:
Odborný seminář pracovníků oboru tlakových zařízení dne 28.11.2017
Zde:
Tlakové expanzní nádoby...atd...bez výstroje.

Předmět: Re (4): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 15.10.2019 22:50 odpovědět
nahoru
Ještě ... z Tvého příspěvku, co já tvrdím:
Zařízení se zvýšenou mírou rizika není expanzomat.

Pokud bych mohl přispět ke změně nového tlakařského NV, tak bych prosazoval:
Toto NV neplatí na expanzomaty na topné vodě a chladícím zařízení do objemu 33 litrů a s maximálním přetlakem za provozu 3 bary. Maximálním přetlakem za provozu je hodnota nastavení otevíracího přetlaku pojistného ventilu na zdroji tepla.
Také neplatí na expanzomaty instalované na ohřevu vody do objemu 15 litrů a max. přetlaku za provozu 6 bar.

Předmět: Re (4): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Petr Matěják
Datum: 16.10.2019 14:10 odpovědět
nahoru
Nesouhlasím. EXPANZNÍ NÁDOBY nejsou přece instalovány pouze na ústředním vytápění..... Použití přeci není vymezeno normou ČSN 06 0830. Tato norma je na vytápění, co instalace na čerpacích stanicích, jako akumulace tlakových rázů, u čerpadel, u vodáren a darlingů, u zavlažovacích systémů, hydraulických akumulátorů, olejových hospodářství atd. atd.
Možná proto si nerozumíme Štefane, ty mluvíš pouze o expanzomatech v otopných soustavách, my ostatní diskutující hodnotíme expanzomaty jako technické zařízení v celé škále použití.
Vzdušník také koupíš bez výstroje, kotel, potrubí, stejně jako expanzomat.... ale všechna tato zařízení musí být někde a nějakým způsobem jištěno proti nadměrnému přetlaku. Buď na zdroji tlaku, na přívodním potrubí atd atd....

Předmět: Re (5): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Hlaváč Štefan RT TZ
Datum: 17.10.2019 08:09 odpovědět
nahoru
Ano, já reagoval pouze na dotaz, tedy na expanzomaty výrobcem určeny na topení a chlazení.

Předmět: Re (6): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Petr Matěják
Datum: 17.10.2019 10:18 odpovědět
nahoru
Ale CSN 06 0830 řeší vytápění, ne chlazení... A ať si to vysvětluješ jak chceš, norma CSN 69 0012 resi provoz i revize expanzomatu. Pokud je soubeh pozadavku dvou technických nebo právních predpisu, musis naplnit oba.

Předmět: Re (7): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Jiří Nesvadba
Datum: 17.10.2019 12:13 odpovědět
nahoru
Je to zajímavé, kam ta diskuze dospěla.
Pane Hlaváč, kdyby některý z našich kolegů měl podobnou zkušenost,
tak určitě nenapíše ani čárku,
kdo by to chtěl číst co se tu píše....
my normální revizní technici potřebujeme pomoct!!!


S úctou k naší práci
Jiří Nesvadba

Předmět: Re (7): Dokumentace a značení nádoby
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 19.10.2019 05:58 odpovědět
nahoru
Revizácké minimum:
Expanzomat
Zabezpečovací zařízení k vyrovnávání změn objemu v topných a chladicích systémech při změnách teploty.
Návod k obsluze výrobce:
Montáž dle ČSN 06 0830 - instalace, nastavení tlaku v expanzomatu, údržba.
Reflex již dnes necituje ČSN 06 0830, ale národní předpisy.
ale popisuje pokyny pro:
Montáž, provoz, údržbu, demontáž.

Revize:
Výrobci odkazují na ČSN 69 0012 - tedy pouze provádění revizí.
Proč?
Protože je to VTZ tlakové.

Expanzomat je zapojen do topného nebo chladícího systému jako TNS bez výstroje. Čti znovu: BEZ VÝSTROJE.

ČSN 69 0012 Provozní požadavky
Tato norma platí pro provoz, obsluhu, údržbu a provádění revizí a zkoušek TNS a jejich výstroje. Čti znovu: A JEJICH VÝSTROJE.

Názvosloví z této normy:
Výstroj nádoby = armatura a přístroje nutné k ovládání, řízení a kontrole bezpečného, spolehlivého a hospodárného provozu.
Dále: bezpečnostní výstroj = výstroj, kterou musí být nádoba vybavena k zajištění bezpečnosti provozu nádoby.

Pozn. školitele:
Nádoba = expanzomat nemá na sobě žádnou výstroj. Čti znovu: NEMÁ NA SOBĚ ŽÁDNOU VÝSTROJ.
----------------------------------------------------------
Z výše uvedeného vyplývá, že na PROVOZ expanzomatu neplatí ČSN 69 0012.
Tato norma se použije pouze pro provádění revizí a zkoušek.
Pozn. školitele:
Je to v souladu s návodem výrobce expanzomatů.
-----------------------------------------------------------
Povídání o tom, že pojistný ventil chrání expantomat je nesmysl.
Správné je toto:
ČSN 06 0830
Pojistné zařízení chrání zdroj tepla proti nedovolenému přetlaku, podtlaku, teplotě a proti nedostatku vody.
Dále z normy:
Expanzní zařízení je součást zabezpečovacího zařízení vodních tepelných soustav...atd.
Zabezpečovací zařízení je úplné zařízení zajišťující bezpečnost provozu tepelné soustavy a soustavy ohřevu vody.
-----------------------------------------------------------
Kdyby:
Pro provoz platila ČSN 69 0012, tak by se muselo např.
Provozní tlakoměry otopné soustavy kontrolovat s údaji kontrolního tlakoměru á dva roky.
Údaje provozních teploměrů zkoušet porovnáním s kontrolními teploměry á dva roky.
Pojistné ventily u nádob...atd.
V ČSN 69 0012 odkazuje na ČSN 69 0010...a jiné.
ČSN 69 0010-5.2 Pojistné ventily.

Takže výstroj expanzomatu, to dle ČSN 69 0012, není.
-----------------------------------------------------------
Dále k chladícím zařízením.
Je-li na tomto zařízení expanzomat, opět nemá výstroj.
Jištění přetlaku a teploty je součástí technologického celku.
Opravuji své vyjádření o ČSN 06 0830, že platí na chladící zařízení.
Ale na toto zařízení není vypracovaná norma. Pouze provozní pokyny výrobce zařízení.
Je zde, podle výrobku, např:
deskový výměník tepla = zdroj tepla. Kompresor = zdroj tlaku.
Chladící medium je jištěno pojistným ventilem, kontrola tlaku tlakoměrem, konrola teploty teploměrem a také:
Expanzomat vyrovnává změny roztažnosti chladícího media.
Tento expanzomat se také neprovozuje dle ČSN 69 0012.
Celé zařízení se provozuje dle návodu výrobce.
Z ČSN 69 0012 pouze pokyny na revize a zkoušky.
-----------------------------------------------------------
Na závěr jednu perličku:
Ředitel školy byl současně topič kotelny. V kotelně je expanzomat.
RT TNS napsal do závad:
Není provedeno jmenování odpovědného pracovníka za bezpečný a hospodárný provoz nádob.

Předmět: Obsluha expanzomatu
Autor: Hlaváč Štefan RT TZ
Datum: 20.10.2019 06:30 odpovědět
nahoru
NV č. 378/2001 Sb. § 1
Toto nařízení se vztahuje, v souladu s právem Evropských společenství,1) na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí (dále jen "zařízení"), pokud požadavky na bezpečnost provozu a používání zařízení nestanoví zvláštní právní předpis jinak.2)

Pozn.
Do otopné soustavy je vložen expanzomat.Je to VTZ - tlakové dle vyhl.č.18/1979 Sb.

§ 2
Pro účely tohoto nařízení se rozumí
a) používáním zařízení činnost spojená zejména se spouštěním, zastavováním, dopravou, opravou, seřizováním, manipulací, úpravou, údržbou a čištěním po celou dobu jeho provozu,
...dále:
d) obsluhou zaměstnanec, který zařízení používá a je k této činnosti oprávněn,
-----------------------------------------------------------
e) průvodní dokumentací soubor dokumentů obsahujících návod výrobce pro montáž, manipulaci, opravy, údržbu, výchozí a následné pravidelné kontroly a revize zařízení, jakož i pokyny pro případnou výměnu nebo změnu částí zařízení,

f) provozní dokumentací soubor dokumentů obsahujících průvodní dokumentaci, záznam o poslední nebo mimořádné revizi nebo kontrole, stanoví-li tak zvláštní právní předpis, nebo pokud takový právní předpis není vydán,
stanoví-li tak průvodní dokumentace nebo zaměstnavatel,

g) místním provozním bezpečnostním předpisem předpis zaměstnavatele upravující zejména pracovní technologické postupy pro používání zařízení a pravidla pohybu zařízení a zaměstnanců v prostorech a na pracovištích zaměstnavatele,

h) normovou hodnotou konkrétní technický požadavek obsažený v příslušné české technické normě.
-----------------------------------------------------------
V plynové kotelně dle vyhl.č.91/1993 Sb. - ANO, školit obsluhu expanzomatu.
Na malém topném systému se zdrojem kotle do 50 kW.
Zde je dostačující to, že obsluha kotle je seznámena s návodem na provoz kotle a také s funkcí topení.
Servisní pracovník v obsahu zaškolení uvede to, že obsluha byla seznámena s návodem od výrobce expanzomatu.
-----------------------------------------------------------
Pokud revizní technik při revizi expanzomatu zjistí, že obsluha nezná funkci expanzomatu, tak tuto obsluhu zaškolí.
Do revizní zprávy zapíše, že obsluha....jméno, byla seznámena s návodem na provoz expanzomatu, podstatným z ČSN 06 0830, případně provozním předpisem této "malé" otopné soustavy.

Předmět: Diskuze upresneni.
Autor: Petr Matejak
Datum: 13.10.2019 19:32 odpovědět
nahoru
1. Expanzni nadoba je vyhrazene technicke zarizeni a provozovatel na nem musi provadet revize. At je soucasti otapeni,klimatizace, cerpadel atd. vzdy pokud neni plyn uvnitr ve vaku, je to tlakova nadoba stabilni s ohleden na stranu pneumatickou, nikoliv vodni, kde skutecne neni nebezpecna.
2. Nejcastejsi zpusob jisteni nadoby proti nadmernemu pretlaku je primo na zdroji tlaku, tzn. na kotlich nebo vymenicich tepla.
3. Zmateni pojmu a smesovani ruzne problematiky, pri ruznych instalacich je matouci, viz diskuze nize. Prosim nespojovat predstavy jak by to mohlo byt, s tim jak je to legislativne nastaveno.

Předmět: Re: Diskuze upresneni.
Autor: Jiří Nesvadba
Datum: 13.10.2019 22:36 odpovědět
nahoru
Děkuji Vám pane Matěják, potvrdil jste mi, že se mají expanzomaty revidovat. Já už se lekl, že uvádím mé zákazníky v omyl a vyžaduji peníze za neoprávněné provedené služby.

Předmět: Re (2): Diskuze upresneni.
Autor: Hlaváč Štefan RT TZ
Datum: 14.10.2019 07:50 odpovědět
nahoru
...a Vám někdo říkal, že se nemají revidovat?

Předmět: Re: Diskuze upresneni.
Autor: Hlaváč Štefan RT TZ
Datum: 14.10.2019 08:05 odpovědět
nahoru
Tak to jsi nazval přímo - zmatení pojmů.
V nádobě /expanzomatu/ vznikne nadměrný přetlak.
Jak?
Nadměrný přetlak při provozu nevzniká v expanzomatu! Vzniká na zdroji tlaku a tepla - tedy na kotli nebo VT.
Tento zdroj je jištěn vlastním pojistným ventilem.

Pojistný ventil a další zabezpečení na kotli, VT, se nazývá:
Zabezpečovací zařízení...viz. ČSN 06 0830.
Součástí zabezpečovacího zařízení je také expanzomat.

No a protože expanzomat nemá žádnou výstroj - natož bezpečnostní výstroj neprovozuje se dle ČSN 69 0012,
ale dle ČSN 06 0830.

Dále pro ty měně chápavé:
Protože je to VTZ - tlakové dle vyhlášky č. 18/1979 Sb. a zde je paragraf o tom, že se na TZ musí provádět revize a zkoušky,
tak se tyto revize se provádějí dle ČSN 69 0012 - ale pouze revize a zkoušky !!!

Je to také v návodu výrobce, např. Reflex.

Závěrem:
Provoz vzdušníku v KS = dle ČSN 69 0012.
Provoz otopné, chladící soustavy = dle ČSN 06 0830

Revize vzdušníku a expanzomatu = dle ČSN 69 0012

Předmět: Dokumentace expanzomatů
Autor: Jiří Nesvadba
Datum: 12.10.2019 01:06 odpovědět
nahoru
Buď špatně čtu a nebo? Pane Hlaváč to snad nemyslíte vážně?

Předmět: Re: Dokumentace expanzomatů
Autor: Ano
Datum: 12.10.2019 13:22 odpovědět
nahoru
Kdy už si konečně revizáci uvědomí, že expanzomat není zařízení, provozované dle ČSN 69 0012.
To, že kdysi jeden Lojza psal, že expanzomat je jištěn na zdroji tlaku a pojistný ventil na kotli chrání expanzomat, je nesmysl.
Zde je to technologie buď topné vody, nebo chlazení - to NENÍ kompresorová stanice a vzdušník!!!
To, že v Česku je expanzomat VTZ - tlakové a že se na něm musí provádět revize dle ČSN 69 0012, to je dané vyhláškou č. 18/1979 Sb.
ALE:
Jde pouze o revize.
Výrobce expanzomatu mimo ČR vůbec nemusí vypracovat Pasport, ani zkrácený.
A že na štítku chybí rok výroby?
V Evropě a na světě to není problém - vychází se z technické dokumentace a z dodacího listu.
Vy jste získal informaci o tom, že je to vyrobené v 2018 a co tedy řešíte?
MYSLÍM TO VÁŽNĚ
------------------------------------------
Výtah z odborného článku Lojzy Matějáka:
Nádoba je vždy jištěna na zdroji tzn. na kotli nebo ohříváku.
-----------------------------------------
Pozn:
Nádoba = expanzomat je součást zabezpečovacího zařízení otopné soustavy.
Obdoba je chladící zařízení.
Expanzomat nemá bezpečnostní ani tlakovou výstroj, není jištěn na zdroji.
Zdroj tlaku je jištěn svým PV.

Závěrem:
Divím se, kam až dospěl problém expanzomatu...

Předmět: Doplneni
Autor: Petr Matejak
Datum: 07.10.2019 18:39 odpovědět
nahoru
Mimo jine i tlak 2 bary je velmi nebezpecny, i takto nizky tlak, kdy se nic nedeje jak pises, zabijel... viz TZ kompenzatoru.....

Předmět: Re: Doplneni
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 09.10.2019 07:19 odpovědět
nahoru
Nezabíjel tlak 2 bary...!!!
Pracovník, který si pomýlil bary a MPa, pochybil a tlačil do expanzní nádoby daleko vyšší tlak.

V příspěvku je pouze nedostatek v roku výroby.

Revizní technik musí někdy vzít na sebe problémy provozovatele a pomáhat mu.
Chybějící rok výroby nedělá z expanzomutu BOMBU.

A nezastrašuj revizáky a provozovatele, provozující expanzomat s provozním přetlakem cca do 3 bar.

PS.
Auto má max. rychlost dle TP 150 km/hod.
Řidič pojede dvěstě...a nabourá.
Je to vina výrobce auta?

Expanzomat má max. PP 6 bar, Ferda maravenec do něj natlačí 20 bar a expanzomat bouchne.
Je to vina výrobce?

Závěrem:
Problém je rok výroby - ten si revizák stanoví dle dodacího listu a může revidovat.

Předmět: Re (2): Doplneni
Autor: Petr Matejak
Datum: 13.10.2019 19:35 odpovědět
nahoru
O tomto pripadu nepisu, zminuji tlakovou zkousku kompenzatoru pomoci plochych den z plechu a zavitovych tyci, kdy doslo k urazu pri pretlaku 2bar...

Předmět: Re: Doplneni
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 09.10.2019 21:45 odpovědět
nahoru
http://www.tlakinfo.com/t.py?t=2&i=1324&h=103

Předmět: Expanzomat nemá na štítku rok výroby
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 07.10.2019 07:49 odpovědět
nahoru
Expanzomaty na ÚT a na chladících systémech nejsou kategorie dle Zákona č. 251/2005 Sb.
Cituji:
... právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení,
Pozn: Zde nehrozí.

Revizní technik musí posoudit jak je zařízení nebezpečné...v tomto případě, max. provozní přetlak 2,5 bar, žádné nebezpečí pro provozu nehrozí.
Viděl jsem desítky expanzomatů, které vlivem koroze dělali...KAP...KAP...KAP
Provozovatel kotelny, chladicích zařízení nechal vyměnit a ..."jelo se dál"
Žádný výbuch, žádné poškozené zdraví...žádný mrtvý....

Mnoho expanzomatů bez výrobních štítku...vlivem provozu se odlepili.

Takže obrovský problém, že není rok výroby...?
Známe technická data expanzomatu, rok výroby lze odvodit z dodacího listu.

Rok výroby bych jako RT TNS stanovil na moji odpovědnost.
No a nic nebrání revizi napsat.

S pozdravem
Hlaváč Štefan RT TNS

Předmět: Re: Expanzomat nemá na štítku rok výroby
Autor: Petr Matejak
Datum: 07.10.2019 18:35 odpovědět
nahoru
Mame jasne definovana pravidla. Na techto strankach je popsan smrtelny uraz, ale i velke hmotne skody prave od expanzomatu.
Tvuj pristup Stefane vyzaduje velkou osobni odvahu, protoze porusuje vsechny predpisy.
Autu kapou brzdy, technicak vlastne nema, ale zatim pokazde zabrzdilo, takze se nic vlastne nedeje...

Předmět: Re (2): Expanzomat nemá na štítku rok výroby
Autor: Štefan Hlaváč RT TZ a PZ
Datum: 09.10.2019 07:27 odpovědět
nahoru
Velice rád odporuji lidem, co dělají z komáru velblouda a straší revizáky a provozovatele.
OBROVSKÉ RIZIKO provozu expanzomatu, který je vyroben v roce 2018 - dle dodacího listu, nový a nebyl provozován, je to, že:
Nemá na štítku rok výroby.

...ještě doplním:
Porušuji pravidla těchto stránek...mám odvahu porušovat všechny předpisy...
Tak to se nad sebou musím zamyslet.

Předmět: Re (2): Expanzomat nemá na štítku rok výroby
Autor: Hlaváč Štefan RT TZ
Datum: 13.10.2019 16:38 odpovědět
nahoru
Tak jsem se nad sebou zamyslel.
Jaké předpisy v této diskusi porušuji?

přidat ke článku nový příspěvek

Přihlášení/odhlášení odběru příspěvků e-mailem:
váš e-mail:
Toto je nemoderovaná diskuze čtenářů portálu TLAKinfo. Redakce nenese zodpovědnost za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo příspěvky odstraňovat.
Podmínky užívání portálu TLAKinfo.
Připomínky, náměty a dotazy - redakce portálu.
© Copyright TLAKinfo 2005-2024, všechna práva vyhrazena.